Så meget koster en sygemelding (og eventuel udskiftning) af medarbejder

Melder en medarbejder sig syg med stress eller lignende, kan det blive dyrt for virksomheden. Der er de helt åbenlyse omkostninger, såsom løn i perioden, hvor medarbejderen er sygemeldt, eventuel ansættelse af vikar og genoptræning af medarbejderen, når de kommer tilbage. Men der er også andre skjulte omkostninger.

Hvad en sygemelding helt konkret koster, vil vi i dette indlæg se nærmere på.

De faste udgifter ved sygemelding

Når en medarbejder melder sig syg, er der nogle helt faste udgifter. Tager vi udgangspunkt i en medarbejder, der tjener 380.000 kroner årligt, vil sygefraværet i en måned være mere end 30.000 kroner.

De første 21 dage får du ingen refusion som virksomhed – det gør du dog for den sidste uge. Dertil skal du tillægge de udgifter, der måtte være ved at få en vikar ind.

De indirekte udgifter ved sygemeldingen

Lægger en medarbejder sig syg med stress, vil det uden tvivl føre til snak i krogene. Dette er desværre lig med nedsat produktivitet. Dertil skal der lægges ekstra energi i at uddelegere den sygemeldte medarbejders arbejdsopgaver. Heraf ekstra tid på planlægning.

Har I en arbejdsplads med 250 ansatte, hvor man i gennemsnit tjener 200 kr/t, og 20% af de ansattes produktivitet falder med blot 15% i en periode af et halvt år, vil det koste jer som arbejdsplads 0,15 x 6 måneder x 160 timer x 200 kr/t x 37,5 = 1.077.120 kroner

Mere end en million kroner kan én sygemelding koste jer som arbejdsplads i indirekte omkostninger!

Endnu værre ser det desværre ud, hvis vedkommende vælger at sige sin stilling op …

Så meget koster en opsigelse

Vi har indtil videre taget udgangspunkt i en medarbejder, der har været sygemeldt i et halvt år. Det har kostet langt over en million kroner. Men hvor slemt står det til, hvis medarbejderen opsiger sin stilling og derved skal erstattes af en ny? Det dykker vi ned i her.

I vores eksempel tager vi fortsat udgangspunkt i en virksomhed, hvor gennemsnitslønnen ligger på 200 kr/t, og der er 250 ansatte.

Omkostninger ved nyansættelse

Kan det betale sig at investere i den sygemeldte medarbejder?

Hos KLAUSEN HR arbejder vi med at få medarbejdere tilbage på sporet. Det gør vi, fordi vi ved, hvor dyrt det er at udskifte en medarbejder. Præcis som du netop har set.

Men kan det så betale sig at investere i at få en medarbejder tilbage på sporet? Der er flere aspekter i dette – det menneskelige såvel som det økonomiske. I det følgende afsnit tager vi udgangspunkt i det økonomiske aspekt.

Arbejdet med at få medarbejderen tilbage

Vi arbejder hos KLAUSEN med samtaleforløb, hvor vi hjælper medarbejderen med at lokalisere deres problemer og få dem tilbage på sporet.

10 samtaleforløb hos KLAUSEN koster 24.900 x 10 – Altså 249.000 kroner. Det kan lyde dyrt ved første øjekast.

Men ser vi tilbage på vores tidligere beregning, koster en udskiftning af en medarbejder 250.000 kroner. Dette bespares ved et samtaleforløb.

Gør vi regnestykket op, kan der laves en besparelse på 250.500*10-24.900*10=2.256.000 kroner

Her er altså tale om en besparelse på mere end 2 millioner kroner.

Dertil er der det aspekt, at man får en “ny” forbedret medarbejder tilbage efter et samtaleforløb.

En medarbejder, der kender dine krav, arbejdsprocesserne og kollegerne.

Tekstforfatter: Kristian Scharling

2018-02-07T11:14:50+02:00