6 dødssynder, du ikke må begå over for en stresset medarbejder
Har du en stresset medarbejder, kan den rette kommunikation være forskellen på, om personen sygemelder sig eller ej. Du vil her få en guide til de 6 dødssynder, du ikke må begå over for en stresset medarbejder.
Der er stor forskel på positiv og negativ stress.
Den positive stress er den, der bliver affødt af en arbejdsglæde af at jagte et resultat. Den negative stress affødes derimod af en arbejdsmængde, der bliver uoverskuelig, og som for medarbejderne føles umulig at komme igennem.
Som leder er kommunikation dit vigtigste værktøj i arbejdet med at håndtere stress.
De 6 dødssynder, du ikke må begå
- Stil lukkede spørgsmål
- Tal ud fra egen referenceramme
- Hav berøringsangst
- Tal udenom
- Ignorer symptomer
- Udøv medarbejderterapi
Stil ÅBNE spørgsmål
Ovenstående kræver naturligvis en uddybning – og ikke mindst et alternativ til, hvad du skal gøre i stedet. Lad os derfor starte fra en ende af. Stil ikke lukkede spørgsmål såsom
”Har du ikke for meget om ørene?”
Ved at stille lukkede spørgsmål som ovenstående åbner du udelukkende op for et ja/nej-svar frem for, at medarbejderen kan komme med en konstruktiv respons. Et alternativ til det lukkede spørgsmål kunne være et åbent spørgsmål som:
”Hvad har du brug for (fra mig)?”
Ved at give medarbejderen mulighed for at komme med et konstruktivt svar har du nemmere ved at få deres input og respons til, hvordan denne situation bedst håndteres. Derved tager I udgangspunkt i medarbejderens behov.
Tag udgangspunkt i medarbejderen
Som viderebygning på ovenstående er det vigtigt ikke at tale ud fra egen referenceramme. Eksempelvis ”Jeg synes, at du skal vente med at komme på arbejde, til at du er helt klar igen. ”
Her tager du igen udgangspunkt i dig selv frem for medarbejderen. I stedet kan du tage udgangspunkt i medarbejderens egen referenceramme:
”Hvad vil give mening for dig, at vi gør nu?”
Her åbnes op for, at medarbejderen kan komme med løsningsforslag, og der åbnes for, at de kan fortælle, hvordan vedkommende har det.
Drop berøringsangsten
Du har som leder et ansvar for, at dine medarbejdere føler, at de kan gå til dig og snakke. Ligegyldigt om det er stress, sygdom, depression eller noget fjerde.
Som leder skal du være deres go-to person.
Selv hvis du ikke kan andet end at lytte, er det vigtigt, at dine medarbejdere kan blive hørt.
Undgå at tale udenom
Hvis man som medarbejder er i tvivl om, hvad der forventes af en, er det svært at levere et tilfredsstillende stykke arbejde. Derfor er det vigtigt, at du taler klart og tydeligt til dine medarbejdere. Fortæl, hvad du forventer af dem uden af pakke det ind.
Undgå altså at lave ”sandwich-metoden”, hvor du præsenterer dine input som følgende:
- Noget positivt om medarbejderen
- Nu, hvad du egentligt vil sige
- Afslut med noget positivt
Dette resulterer i en forvirring hos medarbejderen, frem for at du får klargjort, hvad du egentligt mener.
Undgå at overse de åbenlyse symptomer
Er din medarbejder stresset, vil vedkommende måske ikke selv erkende det i starten. Derfor skal du som leder kunne genkende og spotte de åbenlyse symptomer såsom:
- Kort vejrtrækning
- Mere hjemmearbejde end tidligere
- Dårligere hukommelse
- Dårlig nattesøvn
Når man er stresset, er overskuddet til at sige nej væk. Derfor kan en stresset medarbejder hurtigt påtage sig endnu flere opgaver, end han/hun magter. Det er vigtigt at være opmærksom på dette – ellers bliver vedkommende blot endnu mere stresset.
Stresset medarbejder – Er du den rette til at udøve medarbejderterapi?
Gør dig klart, hvor din grænse går i forhold til rådgivning af en medarbejder.
Overvej, hvornår det er på tide at få professionelle ind over og få ekstern hjælp.
Tag eksempelvis fat i os hos KLAUSEN & benefix og få drøftet, hvad der kan gøres for at hjælpe vedkommende.
Eller kom i gang med en gratis videodemo af KLAUSEN & benefix’ online kursus “Undgå stress – lederens værktøjskasse”.
Det var de 6 dødssynder, du absolut ikke må begå over for en medarbejder.