VI MØDER DIG, DER HVOR DU ER

Vi kan for eksempel hjælpe dig i forbindelse med begyndende stress, øget sygefravær og fysiske, psykiske og følelsesmæssige symptomer.
Sådan foregår et samtaleforløb hos KLAUSEN
Ønsker du at tale med en medarbejder, som har gennemført et KLAUSEN-forløb, er du velkommen til at kontakte os. Medarbejderen svarer gerne på, hvordan oplevelsen har været, og hvilken betydning samtaleforløbet har haft.
Vidste du?
At igennem alle vores samtaleforløb modtager både lederen og medarbejderen automatisk tilbud om et videokursus uden betaling?
Læs mere om vores videokurser her:
SAMTALEFORLØB MED MEDARBEJDERE
1. Indledende samtale og vurdering
Vi afholder en indledende samtale med arbejdsgiveren såvel som med medarbejderen.
Under samtalerne drøfter vi medarbejderens situation og forklarer, hvad medarbejderen kan
bruge et samtaleforløb til.
Vi melder tilbage til virksomheden om, hvorvidt der er brug for et helt forløb eller blot nogle timer/klip på virksomhedens klippekort.
Læs mere om klippekort og priser
Medarbejderen vurderer om han eller hun ønsker yderligere samtaler med KLAUSEN efter den indledende samtale. Sammen med medarbejderen og arbejdsgiveren opstiller vi nogle mål, som skal være indfriet ved forløbets afslutning.
2. Samtaleforløb
Vi afholder et antal samtaler med medarbejderen, såfremt at medarbejderen har givet tilladelse. Samtalerne kan foregå hos virksomheden eller hos medarbejderen selv, og antallet af samtaler justeres efter behov.
Under samtalerne finder vi sammen frem til de egentlige årsager til sygefraværet. Med vores
erfaring og specialistuddannelse kommer vi ind til kernen af problemet, og gennem samtaleforløbet viser det sig ofte, at problemet skyldes nogle andre faktorer end dem, medarbejderen eller arbejdspladsen først havde antaget.
Såfremt at medarbejderen giver tilladelse hertil, så sender vi efter hver samtale en skriftlig tilbagemelding, som giver en status på samtaleforløbet og fortæller, hvad næste skridt er.
3. Handlingsplan
I samarbejde med, og med den sygemeldtes tilladelse, udarbejder vi en handlingsplan til arbejdsgiveren. Målet med denne plan er, at fjerne årsagerne til sygefraværet.
Handlingsplanen foreslår ofte konkrete forandringer i medarbejderens fremtidige arbejde. Planen kan eksempelvis foreslå, at medarbejderen vender tilbage på deltid i en støttefunktion og gradvist arbejder sig tilbage mod fuldtid.
4. Evaluering af forløbet
Ved afslutningen af samtaleforløbet afholder vi en evalueringssamtale med medarbejderen og arbejdsgiveren – enkeltvis eller som fællesmøde. Her evalueres det, om de opstillede mål er blevet indfriet, og om medarbejderens fremskridt kan tilskrives KLAUSEN-forløbet. Hvis forløbet ikke har givet det aftalte resultat, skal virksomheden kun betale halvdelen af forløbets samlede pris.
5. Opfølgning
Efter evalueringen (trin 4) afholdes der som minimum 3 opfølgningsmøder med medarbejderen. Dette sker efter henholdsvis 1, 6 og 12 måneder samt derudover efter behov. Denne opfølgning sker for at sikre, at medarbejderen fastholder sin gode trivselstilstand.
Hvad siger medarbejderne om vores samtaleforløb?
“Efter blot 3 samtaler i et samtaleforløb med KLAUSEN gik jeg fra 2 til 8 på en 10-skala, hvor 1 er lig med sygemeldt og 10 lig med den bedste trivsel jeg har haft! Før forløbet kunne jeg sidde og tænke, at det hele var håbløst. Efter 3 samtaler glæder jeg mig til at tage fat på arbejde igen. Endvidere løser jeg nu mine opgaver bedre end før samtaleforløbet.”
– A. Worsøe
“Jeg har været rigtig glad for sygefraværsforløbet hos KLAUSEN. Det har været godt for mig at kunne snakke med en person som ikke er tæt på mig personligt, og som ikke er i mit arbejdsmiljø eller i min privatsfære. Synes jeg har fået vendt mange ting, og hermed fået en anden indgangsvinkel til dem. Vil helt sikkert anbefale et sådant forløb, for andre af mine kolleger der kommer i en lignende situation.”
– B. Johnson
“Glæden ved det hele er tilbage – privat såvel som på arbejde. Alt sammen pga. KLAUSEN-forløbet, som jeg nu har været igennem. Jeg har fået livskvaliteten tilbage. Det var en stor hjælp at få alle de redskaber og værktøjer til brug på mit arbejde. Ugentlige samtaler, som foregår en times tid på arbejde, er et rigtigt godt koncept.”
– L. N. Larsen
“Hvis ikke KLAUSEN havde været inde og hjælpe mig, så havde jeg kørt mig selv ned. Jeg har med KLAUSEN forløbet fundet en langtidsholdbar løsning, så jeg nu kan arbejde 37 timer igen samt derudover have et normalt fritidsliv. Det var rart at det var en rådgiver udefra der hjalp mig.”
– N. Abildskov